Föreningen

Välkommen till Brf Segeltorps Orangeri Fastigheten med beteckningen Varpen 9, består av 42 lägenheter, grönområde och gård med cykelhus och kallförråd samt 66 utomhusparkeringar. Föreningens adress är Visirvägen 6-10 och Hjälmvägen 13. Husen är byggda under 2013. Stommen består av prefabriserad betong med putsfasad. Taket är byggt av träreglar med takpapp. Totalentreprenör för uppförandet av husen var Brabo Stockholm AB.

Vår bostadsrättsförening är en ekonomisk förening där de boende äger bostadsrättsföreningens mark och byggnader. Som ägare till din bostadsrätt äger du rätten att bo i lägenheten. Tillsammans med övriga medlemmar i föreningen förvaltar du fastigheten du bor i. Rättigheter och skyldigheter gentemot föreningen delas av oss boende tillsammans. Det unika med bostadsrätt är att man gemensamt bestämmer och tar ansvar för sin boendemiljö. Det här arrangemanget skapar sammanhållning och trivsel, samtidigt som kostnaderna för t.ex. drift och underhåll kan hållas nere.

På föreningsstämman har vi som bor i bostadsrätt stora möjligheter att påverka vårt boende. Varje medlem har en röst. Föreningen bygger på demokrati och ansvarstagande. Alla medlemmar har rätt att skriva en motion i frågor de vill att föreningsstämman skall behandla. På  stämman väljs också styrelsen. Styrelsen har ett stort ansvar för föreningens verksamhet. Vilka personer som ingår i styrelsen och vem som är husvärd framgår av anslag i trapphusen.

Som bostadsrättshavare har du nyttjanderätt till din bostad på obegränsad tid. Du har även vårdplikt av bostaden och ska på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick och bekosta reparationer och förbättringar på sådant som finns i lägenheten.

Vår förening är medlem i Bostadsrätterna som är en rikstäckande service- och intresseorganisation för Sveriges bostadsrättsföreningar. Med fler än 8 500 föreningar som medlemmar är det också den största bostadsrättsorganisationen. Bostadsrätterna bildades 1921 och hade redan då som mål att stödja och göra det enklare för sina medlemsföreningar. Tidigare hette den SBC ekonomisk förening men sedan år 2011 känns den igen under namnet Bostadsrätterna. Du hittar mer information om att bo i bostadsrätt på Bostadsrätterna.se. Viss information på bostdsrätterna är bara tillgänglig vid inloggning.