Överlåtelse - Avflyttning

Kontroll av lägenhet vid avflyttning

Brf Segeltorps Orangeri genomför obligatoriska avflyttningskontroll vid lägenhetsöverlåtelser. Detta innebär att en ansökning om utträde ur föreningen måste kompletteras med ett godkänt besiktnings-protokoll innan den nya medlemsansökan behandlas av styrelsen. Tid för besiktning bokar du hos styrelsen genom e-mejl till styrelsen@segeltorpsorangeri.se eller genom en beställning på vår hemsida under menyval ”Kontakt”.

Kontrollen av lägenheten är obligatorisk, och kan också hjälpa både säljare och köpare att avgöra var ett eventuellt ansvar ligger vid utförda renoveringar och ingrepp i lägenheterna.

Syftet med avflyttningskontrollen är att föreningen skall ha en uppföljning på

1. Om några felaktiga eller olovliga ingrepp har skett i de installationer som är föreningens ansvar

2. Att samtliga renoveringar eller förändringar i lägenheten som gjorts har anmälts till styrelsen

3. Om eventuella renoveringar krävt tillstånd, att dessa är godkända och i förekommande fall efterbesiktigade

Det som främst kontrolleras vid en avflyttningskontroll är ventilations-, el-, värme- och sanitetsinstallationer, entrédörrar och fönsters funktion samt att samtliga nycklar och nyckelbrickor till lägenheten överensstämmer med de som erhållit vid inflyttningen. Att lägenhetspärmen, bredbandsroutern och TV-boxen med fjärrkontroll finns och är fullt fungerande. Se vidare bifogade dokument.

Vid eventuella anmärkningar är det din skyldighet som medlem att åtgärda brister och se till att en efterkontroll genomförs.

När styrelsen får in köpehandlingarna och ansökan om medlemskap för köparen kommer styrelsen att kontrollera att avflyttningskontroll skett och att den avflyttande säljaren inte har något oreglerat mot föreningen. Beslut om medlemskap sker vid ett ordinarie styrlsemöte. Observera att styrelsen har ett möte per månad med uppehåll under juli månad.

Notera att protokollet från avflyttningsbesiktningen är en handling endast mellan föreningen och den avflyttande medlemmen och skall inte förväxlas med den övertagandebesiktning som sker mellan köpare och säljare. Handlingarna från avflyttningsbesiktningen får inte heller användas som bilaga eller annan handling i sälj- och köpehandlingarna för lägenheten utan föreningsstyrelsens medgivande enligt styrelsebeslut.